Thursday, October 11, 2012

75 SOALAN YANG PERLU ANDA TANYA PADA DIRI ANDA



75 Questions You Should Ask Yourself
Ini adalah 75 soalan yang anda harus bertanya kepada diri sendiri dan cuba untuk menjawab.
Anda boleh tanya diri anda soalan-soalan ini sekarang dan sepanjang hidup anda.

 1.Kenapa saya?
2.Adakah saya baik?
3.Adakah saya melakukan apa yang saya benar-benar mahu lakukan?
4. Saya bersyukur?
5.Apa yang saya hilang dalam hidup saya?
6.Adakah saya jujur?
7.Perlukah saya mendengar  kata-kata orang lain?
8. Adakah saya bekerja keras?
9. Adakah saya membantu orang lain?
10.Apa yang saya perlu mengubah diri saya sendiri?
11. Adakah  saya menyakiti orang lain?
12. Adakah saya mengadu?
13. Apa  seterusnya untuk saya?
14. Adakah saya berseronok?
15. Adakah saya telah melepaskan peluang?
16. Adakah saya mengambil berat tentang orang lain?
17. Adakah saya meluangkan masa yang cukup bersama keluarga saya?
18. Adakah saya berfikiran terbuka?
19. Aku telah melihat cukup dunia?
20. Adakah Aku menghakimi orang lain?
21. Adakah saya mengambil risiko?
22. Apakah maksud saya?
23. Apakah takut saya yang paling besar?
24. Bagaimana saya boleh menakluki rasa takut itu?
25. Adakah saya ingin mengucapkan terima kasih kepada orang yang berjasa pada saya?
26. Adakah saya berjaya?
27. Apakah saya malu?
28. Saya menyusahkan orang lain?
29. Apakah impian saya?
30. Adakah saya positif?
31. Adakah saya negatif?
32. Adakah kecelakaan muncul dalam hidup saya?
33. Adakah semua ini berlaku  kerana sebab tertentu?
34. Apa yang boleh saya lakukan untuk mengubah dunia?
35. Apakah perkara yang paling bodoh saya telah pernah dilakukan?
36. Adakah saya pemurah?
37. Adakah saya tamak?
38. Siapa yang saya suka?
39. Yang boleh saya mahu berjumpa?
40. Ke mana saya mahu pergi?
41. Apa yang saya paling bangga?
42. Adakah saya peduli apa yang orang lain fikirkan tentang saya?
43. Apakah bakat saya?
44. Adakah saya menggunakan bakat mereka?
45. Apa yang membuatkan saya gembira?
46. Apa yang membuatkan saya sedih?
47. Apa yang membuatkan saya marah?
48. Adakah saya berpuas hati dengan penampilan saya?
49. Adakah saya sihat?
50. Apakah masa yang paling sukar dalam hidup saya?
51. Apakah masa yang paling mudah dalam hidup saya?
52. Adakah saya mementingkan diri sendiri?
53. Apakah perkara yang paling gila saya lakukan?
54. Apakah perkara yang paling gila yang saya mahu lakukan?
55. Adakah saya berlengah-lengah?
56. Apakah penyesalan saya paling besar?
57. Apa yang telah memberi kesan terbesar dalam hidup saya?
58. Yang mempunyai impak besar dalam kehidupan saya?
59. Adakah saya berdiri untuk diri sendiri?
60. Adakah saya berjaya menyelesaikan masalah saya?
61. Saya menyimpan dendam?
62. Adakah saya membaca secukupnya?
63. Adakah saya mendengar hati saya?
64. Adakah saya menderma cukup untuk mereka yang kurang bernasib baik?
65. Adakah saya berdoa hanya apabila saya mahukan sesuatu?
66. Adakah saya sentiasa lupa pada masa lalu?
67. Adakah saya biarkan negatif orang lain memberi kesan kepada saya?
68. Adakah saya memaafkan diri saya sendiri?
69. Apabila saya membantu dengan seseorang yang saya fikir apa  di dalamnya untuk saya?
70. Adakah saya sedar bahawa seseorang sentiasa mempunyai lebih teruk daripada saya?
71. Adakah saya tersenyum lebih daripada saya bingung?
72. Adakah saya diri saya  dikelilingi dengan orang yang baik?
73. Adakah saya mengambil masa untuk diri sendiri?
74. Adakah saya bertanya soalan yang cukup?
75. Apakah soalan-soalan lain yang saya miliki?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...