Sunday, May 20, 2012

Beginilah nasibku...

Biasanya aku akan menulis artikel, tapi hari ini aku ingin meluahkan rasa hati yang tersirat dalam hatiku...mungkin beginilah nasibku.........perjalanan hidupku begitu jauh jika dibandingkan dengan orang lain. Jika aku hendak dapatkan sesuatu,begitu susah sehingga sampai satu saat aku berhenti berharap...Aku hanyalah insan biasa, walaupun aku seorang guru kaunseling....apakah aku patut kuat dan lebih tabah berbanding dengan orang lain.
Sehingga bila aku terdengar lagu berhenti berharap, hatiku macam hancur berkecai...
"Aku tak percaya lagi
Dengan apa yang kau beri
Aku terdampar disini
Tersudut menunggu mati
Aku tak percaya lagi
Akan guna matahari
Yang dulu mampu terangi
Sudut gelap hati ini

Aku berhenti berharap
Dan menunggu datang gelap
Sampai nanti suatu saat
Tak ada cinta kudapat

Kenapa ada derita
Bila bahagia tercipta
Kenapa ada sang hitam
Bila putih menyenangkan
Ha… ha…

Lagu ini sedikit sebanyak mempengaruhi aku hingga aku menjadi give up..tapi. itu bukanlah diriku sebenar...aku adalah LEO yang unik..punya cita-cita yang tinggi. Sejak dari kecil lagi, aku ingin menjadi orang berjaya. Teringat satu ketika dulu, semasa aku menolong ayahku di kedai makan. Ketika itu, aku jadi jurukira kat kedai makan ayahku dan ada seorang abang menegurku....adik xpayah belajar tinggi2...pandai kira dan cekap gitu...wat bisnes jadi  bisnesman....hahaha...Aku menjawab dan berkata, abg doakan sy jadi doktorlah...saya nak jadi doktor. Tue sebenarnya cita-citaku yang pertama...tapi, aku xdapat tumpukan pada pelajaran, kehidupanku banyak dihabiskan di kedai makan ayahku. Aku xpernah menyalahkan ayahku, aku rela hati menolong orang tuaku...teringat aku dengan pesan tok guru..berkatnya seorang anak menolong orang tuanya...Mungkin inilah doa orang tuaku, walaupun aku tidak menjadi seorang doktor tetapi aku telah dilahirkan untuk menjadi seorang guru kaunseling.Aku bukanlah pelajar yang pintar tetapi aku adalah pelajar suka fokus di dalam kelas dan belajar sambil bekerja untuk membantu orang tuaku.
Apa yang ingin kukatakan disini, aku bukanlah mudah untuk mendapatkan sesuatu sehingga sampai satu saat aku berjuang walaupun dlam keadaan yang sakit. Ya, aku demam panas tika ambil SPM, aku pernah jatuh result tika leka di Universiti, dan aku terus bangkit untuk habiskan pelajaranku. Akhirnya, aku berjaya. Bila di alam pekerjaan..........aku mencari keja merantau dan bekerja pernah melalui aktiviti lasak menjadi Jurulatih PLKN, menjadi guru sandaran, menjadi kerani di syarikat pembinaan dan akhirnya menjadi Guru Kaunseling.....Aku bukan terus menjadi seorang guru.......aku melalui pelbagai halangan demi memegang title seorang guru.
Bila aku sudah mendirikan rumahtangga dan mempunyai anak aku tidak dapat bersama mereka........kerana aku bekerja jauh dari mereka. Apakan dayaku, aku sudah berusaha memohon pertukaran guru, tidak ada insan yang memahami gelodak seorang ibu, Hari Ibu  ....xbermakna dalam hidupku....aku terus berjuang untuk memohon pertukaran. Aku seorang profesional dan tidak pernah mengabaikan kerja , walaupun diriku berada dalam keadaan sedih dan berperang dengan perasaan untuk bersama dengan permataku , fia dan suamiku....mereka membuatku kuat semangat untuk terus berjuang mendapatkan apa yang aku inginkan.hari ini, suamiku memberi video inspirasi padaku supaya aku kuat dan menjadi insan yang amat dia sayangi...Video tentang hari guru dan dia telah menyokongku.....orang yang bekerja bahagian pertukaran pun kerana adanya seorang guru mereka menjadi pegawai.............jadi mereka perlu memahami keadaan dan dilema seorang guru sepertiku.  Aku percaya, akan ada sinar buatku untuk memohon bertukar dan dapat bersama insan tersayang. hatiku berbunga riang....bila mendengar tawa ria si Fia comel dan kasih sayang suamiku....I love u so much, fia  dan abg...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...